WOORDENAARS 3

In 5 havo noem ik mijn lesprogramma ‘WOORDENAARS’. De leerlingen zijn de woordenaars, de woordkunstenaars – maar draai één letter om en er staat iets anders. Ze ontdekken wat zij allemaal kunnen met taal en hoe belangrijk dat is. Ontdek de macht van taal!

En dit waren week 3 en 4 van de Woordenaars:

Les 1 (blokuur), introductie thema: Sport en geld. We beginnen met het beeld hieronder: wie zie je op dit plaatje? Wat staat er in de tabel? Welke namen ken je nog meer? Wat vind je ervan dat een voetballer zoveel geld waard kan zijn?

In deze les staat presentatie met aandacht voor de ander centraal. Je leert hoe je jezelf presenteert, maar daarbij heb je aandacht voor wat je publiek / gesprekspartner denkt en voelt en hoe je dat kunt beïnvloeden.

We kijken naar een filmpje met een debat over doping in de sport. Klik hier voor het filmpje. De vraag is: wie overtuigt meer? Waarom? Het verschil in de twee sprekers is vooral een verschil in presentatie en spreekvaardigheid. Je leeft meer mee met de sportieve, vlotte oud-wielrenner dan met de stamelende arts. We lezen vervolgens in het lesboek wat theorie over effectief presenteren (lichaamshouding, oogcontact, stemgebruik).

Oefening in drietallen: Je bent verkoper bij Perry Sport. Je krijgt een bonus als je topverkoper van de week bent. De andere twee in het groepje hebben noppenschoenen nodig, maar ze willen niet veel geld uitgeven. Vertel een minuut lang enthousiast over het duurste paar schoenen dat je hebt staan. Reageren ze met vragen? Kom steeds met een nog enthousiaster en positiever antwoord. Denk aan je bonus! Wissel af en probeer het ook eens met een zielig verhaal. Wat werkt beter?

Daarna volgt een uitleg van de docent over de Ars Rhetorica van Aristoteles: ethos, pathos en logos. Met voorbeelden wordt het effect van emotie op het publiek getoond, een selectie uit deze filmpjes:

  • Gordon Ramsay is woedend op een van zijn koks. Kan iemand je met woede inspireren om het beste uit jezelf te halen?
  • Bill Clinton ontkent de affaire met Lewinsky en geeft later toe. Welke emotie zie je in fragment 1 (boosheid) en in fragment 2 (spijt, verdriet)? Uit onderzoek blijkt dat mensen die niets van de affaire weten en deze filmpjes bekijken, in fragment 1 een krachtiger leider zien!
  • En wat is het effect van een traan? Bij Clinton zei men: ze is moe, uitgeput, instabiel. Bij Máxima leefde men mee. En is de emotie die je op tv ziet, ook altijd echt?

Na al deze voorbeelden weer een oefening met het drietal: de troublespeech. Schrijf samen de teksten en lees ze afwisselend voor. Je bent de collega/ploeggenoot van een topsporter die op doping is betrapt. Schrijf een kort persbericht waarin je: 1.ontkent dat dit waar kan zijn; of 2.bevestigt dat het waar is en de keuze van je collega uitlegt en verdedigt; of 3.je collega laat vallen, want de rest van je team is ‘clean’ (dus jij ook!). Vertel jouw standpunt aan ‘de pers’ en toon de passende houding/emoties. Geloof wat je vertelt!

Weer een korte uitleg, dit keer over spiegelen. Mensen spiegelen elkaars houding en gedrag. In gesprekken zitten mensen in dezelfde houding, maar denk ook aan het meebeleven van lachen, pijn of de winst van een sportwedstrijd! Zie bijvoorbeeld dit filmpje. Opdracht: het groepje bestaat uit twee sporters en hun coach. Beide sporters willen uit het team stappen (bedenk zelf waarom!). De coach probeert hen tegen te houden. Voer het gesprek en spiegel. Spiegel de houding van de ander (overdreven) op het moment dat je meegaand bent; doorbreek de spiegel als je je punt wilt maken.

Aan het eind van dit lesuur trekken de leerlingen lootjes met een stelling. Ze moeten in de volgende lessen werken aan een 1-minuut-betoog voor of tegen deze stelling voorbereiden. De lijst met stellingen staat onderaan dit bericht.

Les 3 en 4. Opdracht: schrijf een betoog van 1 minuut vóór of tegen jouw stelling. 1 minuut tekst = max. 200 woorden. Denk aan een boeiende inleiding (niet ‘ik ga het hebben over…’ of ‘mijn stelling is…’) en een stevige slotzin. Woensdag spreek je je betoog uit – uit je hoofd! Ben je snel klaar? Lees je tekst een paar keer door – in je hoofd – alsof je ‘m al aan de klas vertelt. Verbeter de zinnen die niet lekker lopen. Maak alvast een spiekbriefje.

Lessen week 2: de 1-minuut-betogen met feedback. Per vijf of zes betogen geeft de docent feedback. Ook modellen met leerling-feedback zijn mogelijk.

Literatuurtips sport:

  • Tim Krabbé: De renner (wielersport)
  • Ronald Giphart: De voorzitter (voetbal)
  • P.F. Thomèse: J. Kessels: The novel (voetbal)
  • Arthur Japin: Vaslav (dans)
  • Marente de Moor: De Nederlandse maagd (schermen)
  • Alex Boogers: Het sterkste meisje van de wereld (thaiboksen)

 

Stellingen sport

De overheid moet alle subsidies aan topsport afschaffen.

Grote sportevenementen moeten alleen worden toegewezen aan landen die mensenrechten respecteren.

Het bestrijden van ’matchfixing’ is een taak van de overheid.

Het prijzengeld voor mannelijke en vrouwelijke sporters moet gelijk getrokken worden.

Opbrengsten van uitzendrechten moeten gelijkelijk verdeeld worden over alle clubs in die competitie.

Sportbonden moeten clubs financieel straffen voor het wangedrag van hun fans.

Voetbalclubs moeten voortaan de politie-inzet rondom wedstrijden geheel zelf betalen.

Nederland moet zich beschikbaar stellen als gastland voor de Olympische Spelen.

Sportclubs moeten gratis worden voor jongeren.

Geen EK? Geen geld naar het Nederlands Elftal.

Alle (sponsor)opbrengsten moeten eerlijk verdeeld worden over alle sporten.

Sportmateriaal (ballen, kleding) moet verplicht worden hergebruikt.

Alle sportprogramma’s moeten op één gratis overheidskanaal worden uitgezonden.

Prins Ali moet de nieuwe FIFA-voorzitter worden.

Top- en amateursporters moeten zelf betalen voor de zorg bij blessures.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s